tisdag 5 november 2019

Toscansk lasagne

Höstlovet invigdes med en toscansk lasagne. I senaste Smakboxen följde det med en Sundried tomato-pasta från Santa Maria som jag använde istället för tomatpuré. Jag la även till en mozzarellaboll i receptet eftersom mozzarella är yum. Och grönsakbuljong eftersom jag gillar sälta och smak. Kanske att jag la ner lite sriracha också för lite sting. Men det gör man ju som man vill med. Originalreceptet är från Coop.se, det nedan är min tolkning. Det är ju så med recept. Man utgår från ett och så gör man sitt eget av det. Det är sen gammalt.

Vill du starta en prenumeration på Smakbox, använd rabattkoden MAMASKOGLY så får du 50% rabatt på första boxen. Erbjudandet gäller till 26/11.


Toscansk lasagne

4 port

500 g nötfärs
1 msk olivolja
2 msk Sundried tomato-pasta (Santa Maria) eller tomatpuré
400 g Bolognesemix Hackat & Klart
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 kruka basilika eller oregano, hackad
1 liter toscansk tomatsoppa (Kelda)
1 grönsaksbuljongtärning
salt och svartpeppar
ev lite sriracha
250 g färska lasagneplattor
150 g riven ost samt en boll mozzarella
basilikablad

1. Stek färsen i olja under omrörning tills den är genomstekt. Tillsätt tomatpuré, bolognesemix och vitlök och stek ytterligare några minuter. Vänd ner örterna och häll på tomatsoppan, i med buljongtärning och eventuellt lite sriracha, låt puttra några minuter. Smaka av med salt och peppar.

2. Varva färssåsen med lasagneplattor i en ugnsform (ca 20x30 cm), börja och avsluta med såsen. Strö över osten och gratinera mitt i ugnen ca 25 min. Garnera med basilika vid servering.







I samarbete med Smakbox.

-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: