måndag 18 oktober 2010

Stekt korv med stuvade makaroner

Stuvade mackisar är ju så mycket godare än endast makaroner. Det är även gott till köttbullar och brunsås. Sen är det ju mycket enklare än man tror att vispa ihop en stuvning. Det är inte alla som tycker om socker i stuvade makaroner men jag gör verkligen det. Sen tycker jag om lite muskot i också.


6 dl idealmakaroner
1 msk smör
1,5 msk vetemjöl
5,5 dl mjölk
salt
peppar
ev en nypa socker
ev riven muskot

Koka 6 dl makaroner i lättsaltat vatten. Smält smör i en panna och i med mjölet. Rör runt. Häll på mjölken och vispa lite. Krydda med valfritt ovan. Koka i ca 5 minuter och slå över de kokta, sköljda makaronerna.






-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Helt klart är makaronstuvning mycket godare än bara makaroner. Anki kan få riktigt sug efter det ibland, med massor av ketchup på.

    SvaraRadera
  2. Stuvade makaroner är smaskelismaskens! Jag använder alltid Gammaldags Idealmakaroner som jag kokar på svaaaag värme under omrörning länge, tills de blivit tjocka och tagit åt sig en massa mjölk. Inget mjöl alltså! Sen salt och socker i det - klart! (Absolut ingen muskotnöt för mig.) Jättegott till bacon eller fläsk...

    SvaraRadera