lördag 27 november 2021

Mini-Saffransdonuts

Julbaket är igång. Men dessa är det min min bloggkompis Erica (ericasmeny) som bjuder på. Vi var förbi Blomsterslottet en sväng och fikade. Då hade hon med sig en påse till mig med bl a dessa godingar.


Mini-Saffransdonuts

25 gram färsk jäst eller 2 tsk torrjäst
3 dl mjölk ( gärna 3% fetthalt)
0,5 dl socker
1 påse saffran ( 0,5 g)
1 tsk vaniljsocker
75 g smör (rumstempererad)
1 ägg (kan uteslutas)
Ca 7-8 dl vetemjöl
Neutral olja (tex rapsolja el frityrolja)
Socker till garnering

Lös upp jästen i ljummen mjölk. Tillsätt ägg, vaniljsocker , saffran och socker, rör om. Blanda i mjöl och klicka i smöret. Knåda degen smidig, gärna i bakmaskin eller för hand i 10 min. Tillsätt eventuellt mer mjöl om degen känns för kladdig. När degen är smidig och ordentligt knådad täcker du bunken med en påse och låter jäsa i 45-60 min.

Häll ut degen på mjölat bakbord och kavla ut den. Stansa ut degen med ett litet glas och gör ett hål i mitten med fingret. Hetta upp olja till 180° och fritera munkarna gyllene ca 3 minuter på varje sida. Låt rinna av på ett galler eller på hushållspapper och rulla sedan i socker.



Lördagsmorgonen inleddes med provsmakning av några av godsakerna som följde med i Smakboxen.



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Mums, så goda och fina! Apelsin Plopp och kardemumma pepparkakor låter så goda!

    SvaraRadera