måndag 22 november 2021

Torkade äpplen med kanel

Hej på er. Min man var lite väl frikostig och delade med sig av en infektion för en dryg vecka sedan och det har slutat med röstproblem för mig. Så nu är jag sjukskriven ett par dagar och hoppas att rösten ska svara (he he). Den är något bättre idag än igår i alla fall.

Jag fick ett gäng skånska äpplen av våra grannar. Några körde jag i ugnen. Det blev jättegott att pudra kanel över. Igår bröt jag ner några i filet. Smarrigt!


Torkade äpplen med kanel

äpplen
kanel

1. Skölj och torka äpplena.

2. Kärna ur dem och skär TUNNA skivor, gärna med mandolin.

3. Lägg skivorna på plåt med bakplåtspapper. Pudra över kanel.

4. In i ugnen i 100 grader. Ha en träslev mellan så luckan är lite öppen.

5. Låt torka 2,5-3 timmar.



Och så ett osttips. Köpte den här på Kvantum. WOW så god. Och saltkristallerna... Mmm.


-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: