torsdag 20 januari 2022

Chokladkaka med vit glasyr

Karantän dag 6. Jag har kommit fram till att mitt tålamod som pedagog är större med mina elever än mina egna barn. Jag har även kommit fram till att man lätt kan glömma vilken dag det är. Men jag tror det är fredag idag. Igår var det onsdag. Tokigt. Det har mest blivit lunch och middag som inte är så bloggvänliga. Helgens middag är planerad så att den i familjen som inte är sjuk ska kunna laga den. För man vet ju aldrig vem som trillar dit. Maken blev sjuk igår. Men vi kämpar på. Jag önskar er en trevlig helg!

Den här rackaren minns jag att vi åt som barn. En riktig goding där frostingen blir sådär härligt sockrig. Hålen har jag lagt till så fyllningen inte rinner ut eller endast hamnar i mitten.


Chokladkaka med vit glasyr

150 g smör
3 dl socker
2 ägg
3 tsk vanillinsocker
3/4 dl mjölk
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao

Glasyr:
1 dl socker
1 dl florsocker
0,5 dl grädde
40 g smör
1 tsk vanillinsocker

Kakan:
1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smörj en springform 24 cm i diameter och bröa den med ströbröd.

3. Smält smöret.

4. Vispa ägg och socker poröst i bunke.

5. I med vanillinsocker, mjölk, mjöl, bakpulver och kakao.

6. Vispa och tillsätt det smälta smöret.

7. Häll blandningen i den smorda och bröade formen.

8. Grädda ganska långt ner i ugnen, ca 30 minuter tills kakan är klar. Testa med provsticka att den är torr.

9. Tag ut kakan och låt svalna helt.

10. Tryck några hål i kakan (typ 12 stycken) med fingret så att fyllningen kan rinna ner.

Glasyren:
1. Tillsätt alla ingredienser till glasyren i en panna.

2. Småkoka ett par minuter under ständig omrörning.

3. Häll över den kalla kakan. Låt kanten på springformen vara kvar, annars rinner glasyren ut.


-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Kakan ser jättegod ut! Hoppas ni får en bra helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi hade en bra helg även om vi var i karantän. :)

      Radera