lördag 28 augusti 2021

Moules Marinières

Kyrkstigen är avklarad. 1,7 mil av vandring och vadning. Det var sååå blött. Nästan alla plurrade efter 20 meter. På vissa ställen var stigen en bäck. Det var stentufft men alla gick i mål. Det var starkt. Sista sträckan var superjobbig. Jag hade ingen energi. Resten av aftonen satt jag mest. När jag kom hem testade jag febern. Jorå. 38 grader. Det förklarade varför jag var så energilös och varför jag hade frossa. Jag tog ju sprutan dagen innan så det var en biverkning av den. Nu är jag pigg igen och har ett minne för livet.

Anette och Paulina med respektive kom och hälsade på. Då passade vi på att göra musslor medan karlarna grillade. Fick en fin vas och bukett.

Recept från Food Pharmacy.


Moules Marinières

4 port

2 nät musslor
3–4 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
1–2 morötter
1 fänkål
1 msk olivolja
4 dl vitt vin
5 dl valfri grädde
massa hackad bladpersilja
10 sockerärter
färsk timjan
salt & nymalen svartpeppar

Till servering:
ett gott bröd
friterade pommes frites

1. Skölj och rensa musslorna.

2. Fräs lök, vitlök, morötter och fänkål i olivolja i några minuter.

3. Häll ner musslorna i grönsaksfräset och rör runt.

4. Häll i vitt vin som grädde.

5. Strimla sockerärter och strö över mot slutet. Salta och peppra och toppa med bladpersilja och timjan.






Innan huvudrätten mumsade vi på lite ostron och sedan tapas.



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: