måndag 29 mars 2010

Chocolate chip cookies

3 1/4 dl smör
2 1/4 dl socker
2 1/2 dl brun farin
2 ägg
2 tsk vanilj
7 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver.
Hackad choklad, typ 100-200 g. Ganska grovt hackat.
1 påse macadamianötter (vilket jag inte tog med eftersom Max är allergisk)



Smält smöret och blanda med socker, farin, ägg och vaniljsocker. Rör om ordentligt.
Blanda i resten av ingredienserna. Den grovhackade chokladen sist.
Dela upp i bollar och platta ut lite lätt på smorda plåtar eller bakplåtspapper. Grädda i 175 grader ca 10-12 minuter.
Kakorna kan med fördel vara lite sega och nästan halvgräddade så ta hellre ut dem för tidigt än för sent. Låt kakorna svalna bara lite innan de flyttas från plåten.
Lägg gärna över bakduk (som inte gör nåt om den blir kladdig/fettfläckig) så att kakorna inte blir torra och hårda.

Jag kommer att frysa in degen i små bollar så jag kan få nybakade kakor när jag vill. Nästa gång kommer jag att prova med mörk choklad istället för med vit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar