fredag 14 januari 2011

Torsk i gömma

Receptet är från veckans Halv 8 hos mig, men jag gjorde det mer LC-vänligt. Supergott var det. Mums! Den här mängden räckte till två måltider för mig, men musslorna tog slut redan igår. Istället för att äta rätten ur bakplåtspappersskålen, hällde jag upp det i en soppskål.


1-2 portioner

0,5 gul lök
100 g stekfläsk
torsk
7 blåmusslor
smör

Såsen;
2,5 dl grädde
75 g chevré utan kanter
sambal
peppar
1 msk vitt vin

Lägg en stor bit bakplåtspapper i en skål. Ta bort svålen från stekfläsket och skär eller klipp fläsket i bitar. Stek i stekpappa. Lägg i botten av bakplåtspapperet. Hacka löken och strö över fläsket. Lägg på torsken, salta och peppra. Kontrollera musslorna. De som är stängda är ok, de som är öppna testar du slå på. Om de sluter sig är de också ok, annars slänger du dem. Lägg några musslor överst i paketet och toppa med en klick smör. Knyt ihop paketet med ett steksnöre och in i ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter.

Koka upp grädden, vinet och buljontärningen. Smula i osten och vispa. Smaksätt med sambal och peppar.












-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Fy 17 så gott det både ser ut att vara och låter. Vi har missat varje avsnitt av Halv 8 denna veckan, tiden har helt enkelt inte räckt till... men nästa vecka tar vi igen det.
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  2. Den fastnade jag också för! Såg riktigt gott ut!!

    SvaraRadera