tisdag 20 december 2011

Kräftlasagne med saffran och XO-ost

Supermumsig varmrätt i lördags. Receptet har jag fått av min kollega Gittan. Nu hittade jag inte XO-ost när jag handlade så jag tog Norrglimt istället. Till det serverade vi en tomatsallad och en sockerärtssallad. Recept på dessa kommer senare.


4-6 portioner

1 förpackning färska lasagneplattor (250g)
smör till formen
250 g kräftstjärtar i spad (SPARA SPADET TILL SÅSEN!)

Fyllning:
50 g smör
1 dl vetemjöl
1 liter mjölk
0,5 g saffran
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1,5 dl kräftspad som kräftorna legat i
1 dl vitt vin
2 msk olivolja
1 finhackad gul lök
100 g färska champinjoner
1 liten hackad zucchini
salt
cayennepeppar
ca 1 tsk citronsaft
2 dl creme fracihe
100 g riven XO-ost

Till gratinering:
50 g riven XO-ost

Smält smöret i en stor kastrull. Blanda i mjölet. I med mjölken lite i taget under omrörning. Sjud 3-5 minuter. I med saffran, vitlök, tomatpuré, kräftspad och vin. Sjud 5-10 minuter under omrörning. Hetta upp oljan i stekpanna. Fräs löken, svampen och zucchinin utan att det tar färg i ca 3 minuter. Blanda det frästa i såsen. Smaka av med salt, peppar och citronsaft. Blanda i creme fraiche och riven ost. Ta kastrullen av värmen. Varva lasagneplattorna med kräftstjärtar och såsen i en smord ugnssäker form. Strö över osten och gratinera i nedre delen av ugnen 15-20 minuter. (vi upplevde att det blev väldigt mycket sås jämfört med lasagneplattor, så kanske kan man testa att använda fler plattor för att få ut fler portioner.) Servera med en god sallad.






-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar