måndag 13 februari 2012

Goda köttfärsgrytan med vitkål och svamp

Alla hjärtans dag idag och hur firar man då med sin älskling? Jo man ger honom det han älskar. Ikväll blir det bruna bönor och fläsk.

Igår gjorde jag en supergod middag. Bland det godare jag ätit på mycket länge, faktiskt. Jag saknade inte pasta till alls. Faktum är att jag lätt skulle kunna äta det här även om jag inte körde LCHF. Det bästa är att jag har två lunchlådor kvar! Yey! Glöm inte den megaviktiga toppingen: Boxholms vitlöksost. Galet gott!

Ha en trevlig alla hjärtans dag, kära läsare.


Köttfärssås:
0,5 gul lök
400 g köttfärs
en skvätt soja
0,25 dl grädde
0,5 dl creme fracihe
Knorr kött- & grillkrydda
1 vitlöksklyfta
0,25 dl cilisås
en skvätt kalvfond
en skvätt brynt shalottenlökfond

150-200 g hyvlad vitkål
10 champinjoner

Till servering:
en stooor näve riven Boxholms vitlöksost
en god sallad

Hacka svampen och hyvla vitkålen med en osthyvel. Stek i rikligt med smör tills det mjuknat. Lägg åt sidan. Gör köttfärssåsen. När den puttrat ihop en stund, häll ner svamp- kålröran. Låt puttra vidare en stund. Häll upp på tallrik, toppa med vitlöksosten och ät en god sallad till. Njuuuut!






-Mama Skogly ♥

1 kommentar:

  1. Det såg jättegott ut! Och låter också spännande med vitlöksost! Måste köpa sån!
    Lite roligt... jag hade också köttfärssoppa, fast annat variant igår! :)
    Lana

    SvaraRadera