fredag 30 mars 2012

Dulce de leche-glass

Idag blir det ett recpet på glass som jag stulit från Helena som har bloggen Bara en kaka till. Vi spenderar helgen hos svärmor och svärfar. Ikväll blir det en gammal klassiker osm är rent diaboliskt gott. Plankstek. Need I say more? Till efterrätt har svärmor gjort en pannacotta. Det receptet kommer imorgon.


10 portioner

4 äggulor
0,5 dl ljust muscovadosocker
1 burk kondenserad mjölk
5 dl vispgrädde
2 äggvitor

Koka burken med kondenserad mjölk i vatten i ca 2 timmar. Se till att burken ALLTID är täckt med vatten medans den kokar! Låt svalna och ställ in i kylen tills den är kall. Nu när den kondenserade mjölken är kokad så kallas den för dulce de leche.

Separera äggen, spara två äggvitor, och vispa sedan 4 äggulor ihop med muscovadosockret tills det blir lite ljusare och fluffigt. Vispa sedan ner allt innehåll i konservburken med dulce de leche. Vispa grädden för sig, och de två äggvitorna för sig i en annan bunke till ett hårt skum. Rör sedan ner den vispade grädden i äggsmeten, vispa ett par sekunder med elvispen så att allting blandas, och vänd sedan ner äggvitorna. Ställ i frysen i några timmar, minst 4.


-Mama Skogly ♥

1 kommentar:

  1. Att koka kondenserad mjölk i burken har vi alltid gjort i Ryssland... det var mitt absolut godaste godis som jag kunnat äta när jag var liten... Om jag bara kunde, om jag inte hade fått ont i magen och om jag inte skulle fastna återigen i sockerträsket hade jag kunnat äta upp själv en hel sådan burk med kokt kondenserad mjölk, för det är SÅ GOTT! Nu väcker du ett sockermonster i mig med ditt smaskiga recept! ;) :)
    Ha en fin söndag!
    //Lana

    SvaraRadera