torsdag 29 mars 2012

Vit kladdchokladtårta

Bloggens 2-årsdag firades i kombination med mitt arbetslagsfika. Jag firade helt enkelt både bloggen och att jag har världens bästa kollegor! Det blev en varm smörgåstårta med bacon som serverades med en sallad och en sås gjord på creme fracihe, vitlök, sambal och fransk senap. I originalreceptet ska man ha Hönökaka, men jag köpte smörgåstårtebröd istället, det blir mycket godare. Idag hade jag även färska champinjoner istället för burksvamp. Jag har lovat mina kollegor receptet så det finns i den här länken;

http://smaskelismaskens.blogspot.se/2010/03/varm-smorgastarta.html

Den finns även i tacovariant här:

http://smaskelismaskens.blogspot.se/2010/03/varm-texmexsmorgastarta.html

Sen kommer vi då till efterrätten som var väldigt god, om jag får säga det själv. Receptet har jag fått av Ida, Bulleris kokerska. I originalreceptet ska det vara konjak, men det bytte jag ut mot Cointreau. Sen ber jag om ursäkt för dagens bilder. Förlåt. De gör inte rätterna rättvisa.


Vit kladdchokladtårta

Kakan:
250 g vit choklad
200g smör
3 ägg
2,5 dl socker
2 msk cointreau
2 dl mjöl

Glasyr:
150 g vit choklad
0,5 dl grädde
florsocker

Till servering:
fruktsallad
vispad grädde

Kakan:
Ugnen på 175 grader. Hacka 250 g vit choklad, smält smöret. Ta kastrullen från plattan och i med chokladen. Rör tills den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i smörchokladblandningen, likören och mjöl. Häll smeten i smörd och bröad form med löstagbar botten, 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen ca 30-35 minuter. Låt kakan svalna, ställ i kylen.

Glasyren:
Hacka 150 g vit choklad. Koka upp grädden. Ta den från värmen och i med chokladen. Rör tills smeten är jämn. Bred över kakan och sikta över florsocker. Servera med fruktsallad och vispad grädde.




-Mama Skogly ♥

1 kommentar:

  1. Vilken god tårta! Vit choklad har varit min stora favorit innan jag "sockersanerat" mig... ;)
    Ha en fin fredag!
    //Lana

    SvaraRadera