torsdag 12 juli 2012

Brödomelett med druvor och gorgonzola

Ett recept som jag hittade i tidningen Land som jag tyckte lät spännande. Jag gjorde den för två personer och då gjorde jag allt på plattan, inte i ugnen. Den blev gooood!


6 port

3-4 tjocka skivor surdegsbröd
2 msk smör att rosta brödet i
6 ägg
1 dl mjölk
0,5 dl grädde
salt och peppar
300 g blå vindruvor
200 g gorgonzola
2 msk färsk finhackad timjan

Välj en stekpanna som är ugnstålig. Skär brödet i grova tärningar, ca 2X2 cm. Smält smör i en stekpanna och rosta brödet i stekpannan. Ställ åt sidan. Vispa ihop ägg, mjölk och grädde. Krydda med salt och peppar. Om brödet har sugit upp allt smör, klicka i lite till i stekpannan. Lägg ner hälften av vindruvorna bland brödet och häll på omelettsmeten. I med resten av vindruvorna. Grädda på svag värme i ca 15 minuter, rör inte under tiden! Bryt osten i bitar och strö över. Sätt in stekpannan i ugnen i ca 10 minuter för att baka den färdig. Strö över timjan och servera på dirren.



-Mama Skogly ♥

1 kommentar:

  1. Bröd med omelett gjorde vi alltid i Ryssland när jag var liten! :) Det är så gott! Min man brukar göra något liknande med lchf-bröd som man kan köpa på ica...
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera