torsdag 9 augusti 2012

Vinbakad klyftpotatis

Här kommer ett spännande tillbehör till grillat från Buffé som vi provade i Piteå. Jag hade potatisen inne utan folie i säkert 30 minuter och de hade kunnat få vara inne ännu längre, för jag älskar ju när potatisen blir lite krispig. Men här kommer originalreceptet.


Vinbakad klyftpotatis

900 g potatis (gärna sparrispotatis, asparges)
2 dl vitt vin
2 msk dijonsenap
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk torkade örter (t ex timjan och rosmarin)
1/2 dl olivolja
3/4 tsk salt

Gör så här

1.Sätt ugnen på 200°C.
2.Skär potatis i klyftor och lägg i en ugnssäker form.
3.Vispa ihop vitt vin, dijonsenap, pressade vitlöksklyftor, torkade örter, olivolja och salt. Häll det över potatisen och blanda runt. Täck formen med folie. Ställ in mitt i ugnen ca 30 minuter.
4.Ta av folien och låt potatisen få färg i ytterligare 10–20 minuter. Rör då och då. Strö över lite flingsalt vid servering.

-Mama Skogly ♥

3 kommentarer:

  1. Vad spännande det låter! Det receptet måste jag spara till kommande festligheter och gäster! :)
    Ha en fin fredag! :)
    kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Var det gott då? Lyfte vinet potatisen? Älskar ju potatis i olika former och varför iknte den här varianten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det blev helt ok och min kompis tyckte det blev supergott.

      Radera