söndag 9 september 2012

Lantchips med het räkröra

Ett recept från Buffé som var FANTASTISKT gott! Jag hade inte koriander i växthuset, upptäckte jag. Den hade gått och torkat bort, så jag tog persilja istället. Det här måste jag bjuda Anette på. Lite thaismaker som rullade runt på tungan. Röran är LCHF så länge man hoppas över chipsen.


Lantchips med het räkröra

10 port

300 g skalade räkor
3 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt (t ex spansk peppar)
1 msk olivolja
1/2 dl crème fraiche
finrivet skal och juice av 1 lime
1 dl hackad koriander (ca 1 kruka)
ca 1/2 påse lättsaltade lantchips (à 200 g)
salt
peppar
tabasco

1.Skala och finhacka vitlöken. Dela, kärna ur och finhacka chilin. Fräs vitlök och chili i olja i en stekpanna ca 1 minut. Tillsätt räkorna och fräs 1 minut under omrörning.
2.Ta från värmen och lägg det frästa i en matberedare. Mixa grovt. Kyl snabbt ner.
3.Blanda crème fraiche, limeskal, limejuice och koriander.
4.Vänd ner räkfräset. Smaka av med salt, peppar och tabasco. Ställ i kylen.
5.30 minuter före servering: Fördela röran på chipsen. Bjud som drinktilltugg. Blir något över så ta fram det till vickningen.


-Mama Skogly ♥

1 kommentar:

  1. Den här röran måste jag spara! Mycket gott låter det receptet! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera