torsdag 25 oktober 2012

Gratinerad hummer

Hej fredag! Har varit knäckt hela veckan så igår kväll tappade jag upp ett varmt bad och tände lite levande ljus. Hopp i badkaret och där låg jag en bra stund. Sen var man i helgform igen. Skönt. Idag blir det en promenad och lite förberedelser inför helgen. Ikväll ska det även skjutsas till träningar och barnkalas. Det lär väl komma ännu ett recept under dagen, man vet aldrig. Ha en skön fredag, kamrater!

Förrätt nummer tre. Fantastiskt god hummer, ett recept från Halv åtta hos mig. Egentligen skulle det vara vitlöksbröd till men det kändes som overkill. Nome nome nom...


Gratinerad hummer

4 port

2 st hummer
1 st fiskbuljongtärning
8 st färska champinjoner
0.5 st purjolök
3 dl vispgrädde
0.5 dl vitt vin
1 msk senap
1 msk tomatpuré
dill
vitlökssalt
vitpeppar
sambal
riven ost

1.Dela hummern och tag ur hummerköttet, skär det i små bitar.
2. Hacka champinjonerna och purjolöken, fräs det i en stekpanna med smör och lite vitlökssalt.
3. Häll grädden i en kastrull och lägg i fiskbuljongtärningen, rör tills buljongtärningen löst upp sig.
4. Lägg sedan i champinjonerna, purjolöken, vinet, senap, tomatpuré, sambal och dill.
5. Låt koka ca 30 min till det tjocknar.
6. Blanda ner hummerköttet i stuvningen, fyll sedan hummerskalen med stuvningen, strö över riven ost.
7. Värm ugnen till 225 grader.
8. Ställ i ugnen i cirka 5 minuter.




-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Hummer!Ja, då är det fest, helt klart!

    SvaraRadera
  2. Festligt och gott! Vi ska äta hummer nästa helg är det tänkt så jag kanske ta till mig av ditt recept!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera