lördag 19 januari 2013

Mexikanska majsplättar

Jag har en hel bunt recept som jag inte hunnit blogga om så här kommer ännu ett.

Jag har en svägerska, Ida som har fattat att jag är grymt matintresserad. Hon kom förbi med ett smakprov av den här och som matnörd blir man ju löjligt glad. Superdupergott! Och glutenfritt!


Mexikanska majsplättar

1 liten zucchini (250g)
1 chilifrukt
2 1/2 dl majskorn
2dl majsmjöl
2ägg
1tsk bakpulver

Riv zucchinin grovt blanda den med 1-2 tsk salt och låt dra i 10 min.
Dela , kärna ur och finhacka chilin. Krama ur vätskan ur zuccinin och blanda samtliga ingredienser. Krydda med peppar (1 krm) låt låt stå och dra i 10 min.
Stek plättar av smeten i rikligt med olja ca 2 min på varje sida. Servera nystekt med valfria tillbehör.

Till servering creme fraich, lime och koriander samt bönröra eller fruktig salsa.

-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar