söndag 13 januari 2013

Paprikasoppa med getost

En himla gottigotti soppa. Smakerna tog varandra ihand och gick iväg i solnedgången. Mmmm...


Paprikasoppa med getost

2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
2 msk olivolja
1/2 burk grillad paprika (à 290 g)
2 msk konc grönsaksfond
8 dl vatten
50 g getost (jag tog liiiite till)
sambal
salt och peppar
(frasiga krutonger)
färsk oregano

1.Skala och finhacka löken och vitlöksklyftorna. Dela, kärna ur och grovhacka paprika.
2.Fräs grönsakerna i olivolja i ett par minuter i en gryta stor nog för soppa.
3.Grovhacka den grillade paprikan och lägg i grytan. Tillsätt grönsaksfonden och vatten och låt småkoka i 5 minuter.
4.Häll soppan i matberedare tillsammans med getosten. Mixa till en ganska slät konsistens, eller mixa soppan direkt i grytan med en mixerstav. Smaka av med salt och peppar.
5.Häll upp soppan i skålar. Strimla resterande grillad paprika och strö tillsammans med frasiga brödkrutonger över soppan. Färsk oregano ger ett extra lyft.


-Mama Skogly ♥

3 kommentarer:

  1. Mmm...vilken god soppa!
    Perfekt för mig! Utan mejerier!
    Sparar på en gång!
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Den här soppan ser verkligen supergod ut! Jag älskar soppa :-) Trevlig blogg du har! Jag har länkat till dig från mig nu :-)

    SvaraRadera