tisdag 24 december 2013

Västerbottenspaj med julskinka

God morgon och god fortsättning på julen. Just nu är det bara jag som är vaken. Har min mysiga pyjamas och poncho på mig och har tänt ljus. Njuter av att må bra. Igår mådde jag mindre bra nämligen. Hade jätteont i magen och fick inte i mig nåt under hela dagen, förutom lite till julbordet. Men idag känner jag mig bättre. Ska strax koka lite te och göra en liten macka, sätta mig och se nån trevlig film. Vi hade egentligen tänkt gå och se The Hobbit 2 idag, men det fanns bara platser kvar längst fram. Hoppas ni är nöjda med julfirandet och att ni fått vara friska.

Här på bloggen kommer det nog att dyka upp recept på vad man kn göra med överbliven julskinka, fram till maj... När vi skulle skära upp vår griljerade skinka igår, visade det sig att vi köpt OKOKT skinka! Newbs! Så det var bara att stoppa in den i ugnen och åka och köpa en KOKT skinka istället... Först ut i alla fall, en himla god paj, måste jag säga. Serveras med en god sallad och vitlökssås. Max tog tre stora bitar... Enough said.



Västerbottenspaj med julskinka

Pajdeg:

3 dl mjöl
125 g smör
2-3 msk kallt vatten

Kör i mixer, tryck ut i form, nagga och förgrädda i 200 grader i 10 minuter.

Fyllning:

3 ägg
2 dl grädde
150 g riven västerbottensost
julskinka
paprikapulver

Skär skinkan i strimlor. Blanda resten av ingredienserna och häll i det förgräddade pajskalet. Grädda i ugnen i ca 20 minuter tills fyllningen stelnat. Servera med sallad och en god vitlökssås.





-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Hoppsan! Så kan det gå. Blir mycket skinka över nu då ;) Pajen ser ut som ett bra sätt att göra av med den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blev lite spännande ett tag där. :D

      Radera