torsdag 30 januari 2014

Herrgårdskyckling

Har ni inte ännu bestämt vad ni ska äta i helgen, så kommer ett hett tips här. Sååå himla gott! Alla i The Skoglys tyckte om den. Pappa Daniel åt fastän han inte tål kyckling. Han såg ut som Linda Rosing sen. Jo, om läpparna alltså. Inget annat.

Jag använde mig av kycklingben eftersom det var det jag hade i frysen. De hade inte hunnit tina ordentligt, så jag kryddade kycklingen med salt och peppar och stekte i ugnen på 200 grader i 40 minuter innan jag slog över röran. Men här kommer originalreceptet som jag hittade hos Erikas LCHF till vardags och fest.



Herrgårdskyckling

4-5 pers

1 kg kycklingfiléer eller kycklinglårfiléer
200 g rökt skinka
2 dl creme fraiche
1 dl vispgrädde
1 msk dijonsenap
2 dl riven ost
2-3 msk persilja
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Dela kycklingen i mindre bitar och bryn i smör. Salta och peppra. Lägg kycklingbitarna i en ugnsform. Strimla skinkan. Blanda ihop creme fraiche, grädde, dijonsenap, skinka, ost och persilja och häll över kycklingen. Tillaga i ugnen ca 30 minuter i 200 grader . Kolla så att kycklingen är genomstekt.

(recept från Erikas LCHF till vardags och fest)







-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: