onsdag 5 februari 2014

Himmelska kolamuffins

Idag är jag föräldraledig och ska jobba på Bulleribock, vårt föräldrakooperativ. Jag räknar med att det finns kaffe när jag kommer, så tar jag med några Mariannebollar som de ska få knapra på. :D

Det räcker att göra halva satsen med fyllning till dessa muffins, eller så kan man spara resterna och använda som chokladkolasås till glass.


Himmelska kolamuffins

ca 14 st

Smeten:
100 g smör
2 st ägg
2 ½ dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Fyllningen:
50 g smör
1 ½ msk mjöl
1 ½ dl socker
1 ½ msk kakao
1 dl mjölk
1 dl grädde

Smält smöret i en kastrull på svag värme. Vispa ägg och socker pösigt och rör ner det smälta smöret.
Rör ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt i en bunke för att sedan hälla över blandningen i ägg och socker smeten.

Rör runt så att det blandas ihop och blir en smidig, brun smet.

Skeda upp smeten i muffinsformar. Fyllt inte på för fullt!

Grädda i ca 15 min i ugnen på 175 grader. Låt svalna. Tryck i mitten med fingret så det blir en grop.

Gör sedan fyllningen. Börja med att smälta smöret i en kastrull. Tillsätt sedan mjöl, socker och kakao och rör till en jämn smet. Tillsätt mjölk och grädde och låt det koka tills smeten tjocknar. Vilket bara tar några minuter, ca 5 minuter. Rör om hela tiden så att det inte bränns vid.

Fördela fyllningen i chokladformarna och låt svalna.

Det går utmärkt att förvara dem i frysen. Bara att du tar fram dem drygt 20 min före servering.
(recept från Matklubben)









-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: