måndag 5 maj 2014

Janssons frestelse med lax

Trött, tröttare, Erika... Det blir VAB idag. Love blev kille nummer tre att dratta dit på feber och förkylning. Han har legat mellan oss inatt och sparkats, velat ha vatten, velat att jag skulle följa honom på toan och så vidare. Det blir några baljor kaffe idag, kan jag säga. Ge mig en timme så är jag nog på banan igen.

Hade förberett den här hemma inför husvagnsvistelsen. Fick receptet av min svärmor, men gjorde om det lite. Mycket gott och uppskattat av de som blev bjudna. Supernajs att lägga på ljusugnsbröd med lite sallad på. Yum!



Janssons frestelse med lax

1 kg potatis
0,5 purjo
250 g kallrökt lax
3 dl grädde
0,5 tsk salt
2 krm vitpeppar
2 msk smör
2 msk ströbröd (jag tog panko)
gräslök till garnering

Skala och skär potatisen i tunna stavar. Strimla purjon. Strimla laxen. Varva potatis, lök och lax i en smord form, avsluta med potatis. Salta och peppra grädden och häll den över gratängen. Strö över ströbröd. Klicka på smöret. Grädda mitt i ugnen i 200 grader, ca 50 min.







-Mama Skogly ♥

4 kommentarer:

  1. Jag vabbar jag med, eller jag är sjuk men jag har varit med näst yngste till vårdcentralen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då! Det verkar gå mycket sjukdomar nu...

      Radera
  2. Aj då, så trist att feber och förkylning härjar på Sunnanå!
    Hoppas lillLoven kryar på sig.
    Och att kaffet fick dig att piggna till lite grann.
    Ha en fin dag.
    (Och receptet ser inte dumt ut, hamnar i "ska testas"-mappen.)

    SvaraRadera