torsdag 4 december 2014

Kalle Ankakaka

Friday, baby! Ikväll styr vi kosan mot Luleå för en liten get away, min man och jag. Pojkarna ska till farmor och farfar. Vi ska njuta av god mat och dryck och handla julklappar. Ni som följer mig på Insta (mamaskogly) kommer säkert att få lite fler uppdateringar, men jag ska försöka även här på bloggen.

Ha en god fredag, kamrater!

Den här kakan heter som den gör för att den var med i en gammal Kalle Ankatidning för länge sedan. Jag gjorde dubbel sats av fyllningen.


Kalle Ankakaka

2 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
50 g smör
1,5 dl vatten

Fyllning:
3 msk smör
1,5 dl florsocker
1 äggula

Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt. Blanda mjöl, bakpulver och kakao, rör i det i äggsmeten. Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Koka upp smöret och vattnet. Häll det i smeten och rör smeten jämn.
Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen ca 40 minuter. Stjälp upp och låt kakan svalna helt och dela den i två bottnar.
Rör ihop smör, florsocker och äggula till en smörkräm. Bred den över ena bottnen, lägg över den andra och pudra florsocker över kakan.
(Recept från Tasteline)


-Mama Skogly ♥

6 kommentarer:

  1. Roligt namn på en god kaka! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. 35? msk smör. Svårt föreställa mig att någon mäter upp 35 msk smör, fast eller flytande form. Vad ska det vara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ber om ursäkt. Jag hade kommit åt en knapp för mycket. Det ska stå 3 msk smör. Inget annat. Jag har ändrat det i receptet nu och hoppas att ingen råkat göra receptet med det måttet.

      Radera
  3. kanske hon menar 3.5 msk.ibland man skriver fel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag menade 3 msk, inget annat. Har ändrat det i receptet nu.

      Radera