måndag 8 december 2014

Laxcarpaccio

Vi var som sagt och såg filmen Interstellar på bio igår. Filmen var fantastisk och det är en film som gör sig bra på en bioduk! Långsam i inledningen, och där funderade jag faktiskt om den kunde bli så bra. Sen ökade det bara. Den bjöd på både action, tårar, adrenalinkickar och moraliska dilemman. Ja, jag lämnade biografen berörd. I afton blir vi bjudna på Solvik av jobbet. Det har blivit lite matlagning dessa dagar. Fredag-onsdag har man inte lagat middag... Ganska trevligt, men inte bra bra när man har en matblogg. :D

Jag köpte ju som sagt en bit sushilax för en dyr slant men som var totalt värt. Laxen var superfin. Förutom sushi gjorde jag även denna förrätt. Kanske något för nyårs?


Laxcarpaccio

4 port

300 g utskuren laxfilé (sushilax eller salmalax)
1 citron, saft och skal
3 msk olivolja
2 msk kapris
2 msk parmesanost
bladpersilja
salt och svartpeppar

Skär laxen i tunna skivor. Lägg ut på tallrikar.
Blanda citronsaft och olja, pensla på laxen.
På med salt och mal svartpeppar över.
Blanda samman en sallad av fint riven parmesan, citronskal och kapris. Fördela över laxen.
Toppa med lite finskuren persilja.
(recept ur Mitt kök)


-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar