måndag 17 augusti 2015

Krämigaste potatisgratängen

Oj så dåligt jag har sovit inatt. Fy tusan! Dagens första kopp kaffe står precis framför mig. Längtar redan tills jag får gå och lägga mig igen. Idag blir det jobb till 16, sen pizzamakeri och ett kvällsdopp i Falkan. Ha en fin dag, kamrater!

Här kommer mitt recept på den krämigaste potatisgratängen. Tricket är att koka den tills stärkelsen lösts ut och att inte använda färskpotatis. Servera till grillat kött och en klick persiljevitlökssmör. Jajemen!!!


Krämigaste potatisgratängen

1 kilo potatis (jag tog bakpotatis)
5 dl grädde
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
150 g västerbottensost
2 tsk salt
svartpeppar

Skär löken i strimlor och fräs mjuka i smör.
Skala potatisen och skär i pommesstora bitar.
Lägg potatisbitarna i stekpannan med löken och slå på grädde.
I med vitlök, salt och peppar.
Koka under omrörning tills stärkelsen lösts ut, ca 15 minuter.
Häll över i en gratängform och in i ugnen i 15 minuter i 225 grader.
Ta ut och strö över osten. In igen i ca 10 minuter.




-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: