måndag 21 december 2015

Ansjovispastejer med romsås

Igår skjutsade Cicci mig till Umeå där jag gjorde en undersökning eftersom jag har karpaltunnelproblem. En trevlig biltur trots några bilar som kört i diket längs vägen. När vi kom hem hade svärmor och svärfar städat huset, så det var ju en trevlig julklapp, måste jag säga.

Idag kommer syrran med familj så jag ska handla, göra en sillinläggning och en festlig gratäng. Snart är det jul! :) Älskar´t!

Ericas meny bjöd på dessa underbart goda ansjovispastejer under glöggminglet för ett tag sedan.


Ansjovispastejer med romsås

Deg; 200 g smör
200 g mjöl
3-4 msk kallt vatten

Fyllning 1: 8 finhackade ansjovisfiléer
1 finhackad lök ( jag hade schalottenlök)
2 dl grädde
2-3 ägg
ansjovisspad

Fyllning 2: 2 dl riven västerbottensost
2 ägg
2 dl grädde
cayennepeppar

Nyp ihop till en deg, tryck ut den i 12 formar Smorda formar.
Mina formar är inte så stora så jag fick ut degen i 24 formar.

Fyllning 1:
Finhacka löken och stek den i lite smör. Rör ner de hackade ansjovisarna.
Lägg lökansjovishacket i botten formarna.
Vispa ihop ägg, grädde och lite spad.
Fyll formarna t hälften.
Grädda i 225 grader ca 15 min.

Fyllning 2:
Riv osten fint.
Värm grädden.
Ta kastrullen från värmen och rör ner osten, rör tills osten smält.
Vispa upp äggen och vispa ner i ostgrädden.
Krydda.
Fyll formarna.
Grädda i 225 grader i ca 15 min.

Låt svalna lite innan pastejerna lossas från formen.

Kan med fördel göras i förväg och värmas vid servering i mikron.
Kan frysas.

Romsås:

3 dl creme fraiche
1 msk majonnäs
1 burk stenbitsrom
1 dl finhackad purjolök el finhackad rödlök
några varv med pepparkvarnen


-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar