torsdag 10 december 2015

Smördegsknyten med rökt skinka och vitlöksost

Igår fick vi ett lager snö över isen. Tack och lov! Låt det bli kallt nu så det får ligga kvar! Idag ska jag till... TANDLÄKAREN! Huga! Tuggade av en plomb för en vecka sen. På ett TUGGUMMI! Funderar på att stämma Extra... Så har ni inget för er vid 11-blåset, så får ni gärna skicka mig en tanke.

Idag bjuder jag på festliga smördegsknyten. Passar bra till nyårs eftersom de är enkla att göra och går att förbereda. Bokmärk, kamrater! Och ha en riktigt fin fredag!


Smördegsknyten med rökt skinka och vitlöksost

8 st

2 smördegsrullar, färska
ägg till pensling

Fyllning:
400 g rökt skinka
3 Creme bonjour grekisk vitlök
2 dl creme fracihe
färsk persilja
paprikapulver
lökpulver
italiensk salladskrydda
pizzakrydda

Gör fyllningen genom att hacka skinkan och blanda ihop med creme fracihe och vitlöksosten. Krydda med färsk persilja, paprikapulver, lökpulver, salladskrydda och pizzakrydda.
Rulla ut smördegsrullarna och skär varje rulle i fyra rutor.
Klicka fyllningen i mitten och vik ihop kanterna.
Pensla med ägg.
Hit kan du förbereda. Ställ dem i kylen om de inte ska in på dirren.
Värm plåten i ugnen som du sätter på 225 grader. När plåten är het, ta ut och sänk värmen till 200. På med ett bakplåtspapper och smördegsknytena.
Skjuts in i ugnen i ca 25 minuter.
Servera med sallad och gärna en god sås.





-Mama Skogly ♥

8 kommentarer:

  1. Smördeg med fyllning är så gott! Lycka till idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det gick över förväntan men blev väldigt dyrt...

      Radera
  2. Hade alla ingredienser hemma, ser så smarrigt ut. Lycka till hos tandläkaren, var själv där i onsdags, en spricka i en gammal lagnning, prislapp drygt 2.000 kr usch och fy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kära du! Det gick bättre än jag trott, fick lugnande så jag nästan somnade. Prislappen blev just under 1400:-. :( Skönt att det är gjort. Ha en fin helg!

      Radera
  3. Idag åt vi smördegsknytena till middag, jättegott. Vidarebefordrar receptet till mina två döttrar och min syster, hoppas det är okej. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt! Självklart ska man dela med sig av det goda! :) Trevlig helg och ha en god jul Ewa!

      Radera
  4. Detta ska jag göra till mitt symöte! Ser jättegott ut!

    SvaraRadera