måndag 15 februari 2016

Korvgryta

Jahapp. Det här med att bryta handleden verkar kunna bli en följetong. Efter ett 3-minuters besök på ortopeden igår, har jag nu fått en remiss till handkirurgen i Umeå. (varför ligger all sjukvård i Umeå?) Eftersom senan i tummen verkar skadad eller rent av död, ska jag på konsultation om det går att operera eller om jag helt enkelt får klara mig med en halv tummen upp. Inte nöjd. Något jag däremot är nöjd med, är att det börjar vara ljust på morgonen och även på aftonen när man åker hem från jobbet. Jag längtar efter våååår! Ha en fin och solig tisdag, kamrater!

Min bloggkompis Erica (Ericas meny) la ut ett recept för ett tag sen, och det såg så fantastiskt gott ut. Så det blev en god middag, helt enkelt.
Här kommer min version.


Korvgryta

4-5 port

ca 500 g korv
1 pkt bacon
1 gul lök
1 röd paprika
1 burk Creme bonjour grekisk vitlök
4 dl grädde
1 msk senap
1 köttbuljongtärning
3 msk chilisås
pizzakrydda
salt & peppar
250 g färsk broccoli
smör

Skär fläsket i små strimlor, hacka lök och paprikan och stek det i lite smör i en stekgryta.
Strimla korven och ner med korven i grytan.
Stek tills korven fått lite färg.
I med grädde, buljongtärning, senap, ost, chilisås
Låt puttra en stund.
Smaka av med pizzakrydda, peppar och mer salt. Ansa broccolin och i med buketterna.
Låt puttra på låg värme tills broccolin mjuknat.
Servera med ris och sallad.



-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar