lördag 11 juni 2016

Jordgubbskladdkaka

Gjorde två kladdkakor och gav den ena till mina fina vän Erica eftersom jag var ditbjuden på lunch igår. Fick med mig massa godsaker hem, ni ska få recept och foton under kommande vecka. Så idag bjuder jag på god kladdkaka men den kunde ha fått vara lite kladdigare. Jag hade den inne i 23 minuter och då var den inte alls så kladdig. I originalreceptet skulle den vara inne 25-30 minuter, men det var ju på tok för länge. Recept från Tidningen Hembakat.


Jordgubbskladdkaka

Ca 12 bitar

150 g smör
2 dl strösocker
1 nypa salt
1 msk vaniljsocker
3 ägg
2 ½ dl vetemjöl

Garnering:
ca 300 g jordgubbar, färska eller fryst
florsocker

1. Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta bort den från värmen och låt det svalna något. Tillsätt resten av ingredienserna i kastrullen och rör ihop allt till en slät smet.

2. Häll smeten i en smord och bröad form (bröa gärna med kokos) med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter.

3. Dela jordgubbarna på mitten och lägg ut dem över hela smeten.

4. Grädda kakan mitt i ugnen i 20-25 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt den svalna i formen.

5. Pudra kakan med florsocker. Servera gärna med lättvispad grädde.




-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: