måndag 3 oktober 2016

Black bean chocolate cake

Jaha. Vi får säga RIP till min Nikon systemkamera som varit min sparringpartner i många år. Rest in peace brother! Det här innebär att tills min nya kamera dyker upp på posten, så blir det svårt att förbereda blogginlägg. Med lite tur så kommer den innan helgen. Har några recept i bakfickan som tur är.

Idag blir det VAB för Affe. Skolan ringde igår och Danne fick hämta en febrig och trött kille.

Min kollega Ulrika Öhman bjöd på den här till a-lagsfikat. Smakar som en mäktig chokladtryffeltårta. Att det var bönor i hade man aldrig kunnat gissa på.

Glöm inte äta en kanelbulle idag på kanelbullens dag och ha en fin tisdag!


Black bean chocolate cake

3 dl kokta svarta bönor
1 dl kallt kaffe
2 dl vetemjöl
1 dl rapsolja
0.5 dl kakao
1.5 dl socker
2 krm salt
ev smaksättning: finrivet skal från 1 apelsin eller 2 tsk hackad mynta

Chokladganache:
100 g mörk choklad
1 dl vispgrädde

Till servering:
glass/grädde
syrliga bär, t ex hallon


1. Sätt ugnen på 175°. Mixa bönorna till ett slätt mos. Tillsätt kaffet och mixa lite till. Rör ihop med övriga ingredienser i en bunke.

2. Olja in en liten form med löstagbar botten (ca 18 cm i diameter) och häll i smeten.

3. Grädda mitt i ugnen ca 25 min eller tills en provsticka kommer upp torr. Låt svalna helt.

4. Servera med glass eller grädde och syrliga bär.

Chokladganache:
Bryt chokladen i små bitar. Koka upp grädden i en kastrull och häll i chokladen. Rör tills chokladen lösts upp. Häll chokladganachen över kakan. Ställ i kylskåp några timmar före servering.

(recept från Coop)

-Mama Skogly ♥

1 kommentar: