onsdag 5 oktober 2016

Musslor i kokosmjölk med chili och koriander

Idag bjuder jag på en väldigt god och smakrik musselgryta som blir mer mättande om man serverar ris till, det gjorde dock inte jag. Jag fick dela den med Love och Alfred som också gillar musslor.


Musslor i kokosmjölk med chili och koriander

4 personer

1 lök, gul
1 röd chili, t ex spansk peppar
1 påse blåmusslor, (ca 1 kilo)
1 msk rapsolja
2 dl vatten
1 msk currypasta, röd eller grön
2 kokosmjölk, förp. krämig
1 tsk salt
3 msk korianderblad
ev. ris till servering

1. Skala och hacka löken. Kärna ur och strimla chilin. Borsta och skölj musslorna. Släng bort de öppna musslor som inte sluter sig när man knackar på dem.
2. Fräs löken mjuk i oljan i en gryta 3–4 min. Tillsätt chili och currypasta och fräs ca 1 minut. Tillsätt vatten och koka upp.
3. Lägg i musslorna. Koka dem på högsta värme under lock ca 7 min. Skaka grytan 1–2 gånger under tiden. Ta upp musslorna i en stor skål. Kasta de som inte öppnar sig.
4. Koka upp spadet och häll i kokosmjölken under omrörning. Koka utan lock 2–3 min. Smaka av med salt.
5. Fördela spadet över musslorna. Garnera med koriander och servera eventuellt med ris.
(recept från Allt om mat)


-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar