lördag 28 oktober 2017

Caprese med vindruvor, buffelmozzarella och örtströssel

Anette och jag mumsade på den här förra helgen. Det är Mastios recept som var med i Coops Mersmak. Jag hade gärna bytt ut örtströsslet mot hackade örter och valnötter. Men gott var det! Bryt mozzarellan istället för att skiva så stannar saften kvar. Bubblet till var supernajs, se nedan.


Caprese med vindruvor, buffelmozzarella och örtströssel

15 min

Ugn: 150°

4 port

250 g körsbärstomater
200 g vindruvor, gärna blå
1 dl olivolja
1 tsk salt
2 buffelmozzarella(à 125 g)

Örtströssel:
2 msk smör
3 msk havregryn
½ tsk salt
1 msk finhackad persilja
1 msk finhackad basilika

1. Sätt ugnen på 150°. Dela tomaterna och lägg dem med vindruvorna tätt i en ugnsform. Tryck till tomaterna en aning så safterna frigörs, ringla över olivolja och salta. Rosta mitt i ugnen ca 10 min och låt svalna något.

2. Smält smöret tills det är gyllene. Rosta havregrynen i smöret under omrörning. Salta och vänd ner örterna. Låt svalna en aning.

3. Lägg tomatblandningen på ett fat, bryt bitar av buffelmozzarellan och lägg ovanpå. Häll över saften från formen och toppa med örtströsslet.


Freixenet Prosecco Nr 77774
DOC
Italien, Venetien , Prosecco
99:-

Arom: Frisk och fruktigt intensiv doft av päron, äpplen med inslag av honungsmelon.
Smak: Halvtorr, balanserad, frisk smak av moget päron, citrusskal, honungsmelon, acacia, ananas, med mindre toner av mineral.



-Mama Skogly ♥

3 kommentarer: