fredag 1 mars 2019

Ingefärspäron med punschgrädde

När jag var liten fick jag punchgrädde till en efterrätt och så åkte jag på magsjuka. I mååånga år avskydde jag punch som pesten. Faster Eva bjöd nästan alltid på arrakskaka när vi hälsade på och det var bara att äta och se glad ut. Idag älskar jag punch och bjuder därför på denna efterrätt.


Ingefärspäron med punschgrädde

8 fasta päron

Lagen:
5-6 dl strösocker
1 bit färsk ingefära
vatten som täcker i kastrullen
6 citroner, ca

Till servering:
vispgrädde
punchgodis
florsocker
citronskal

1. Koka upp vatten i en kastrull och tillsätt sockret och ingefära som skalats och skurits i bitar.

2. Lägg i skivor från 3 citroner.

3. Pressa i saften från en citron. Spara skalet, används vid servering.

4. Skala päronen men låt skaftet vara kvar!

5. Lägg dem i vatten med citronsaft direkt efter skalning - så de inte blir bruna.

6. Lägg i päronen i kastrullen med den sjudande vätskan. Päronen känns ungefär som när potatis är mjuk när de är klara.

7. Lägg över i en stor glasburk med skaften uppåtvända och låt lagen svalna lite innan den hälls på, så att inte glasburken spricker.

8. Lägg i några citronhalvor i lagen.

9. Vispa vispgrädde. Lägg i punchgodisar och krossa dem. Blanda runt! Riv citronskal fint över en klick grädde och pudra med lite florsocker.

(recept från Per Morberg)





-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: