onsdag 15 maj 2019

Renskavsgryta i pitabröd

God morgon! Idag kompar jag för jag har haft nationella prov. Jag ska göra mammografi vilket känns jätteviktigt. Det ska man aldrig hoppa över! Sen väntar ca 50 noveller som ska bedömas och rättas. Och så en promenad i solen efter det. Hoppas ni får en fin torsdag!

Vi gick ju och köpte en halv ren som vi fyllde frysen med. Av en bit gjorde jag en renskavsgryta som blev väldigt god att fylla pitabröd med. Nu har jag inga exakta mått då jag freebasade. Det här gillades av hela familjen. Bara en sån grej...

Vill man inte fylla bröd så passar det med ris till.


Renskavsgryta i pitabröd

renskav
Santa Maria chili explosion
smör att steka i
paprika
gul lök
vatten
vitlök
grädde
svart vinbärsgelé
viltfond
köttbuljongtärning
redning

Till servering:
pitabröd
riven ost
grönsaker

1. Fräs skaven i omgångar i smör. Krydda med salt, peppar och chili explosion. Lägg åt sidan.

2. Hacka lök och paprika. Stek mjuka i smör. På med riven vitlök och låt fräsa med en minut.

3. Häll i skaven i stekpannan och ca 1 dl vatten. Lått puttra i 5 minuter.

4. Blanda grädde med svart vinbärsgelé och viltfond. Slå över och låt puttra. Smaka av med köttbuljongtärning. Red.

5. Värm bröden i brödrosten och fyll sedan med sallad, riven ost och skavgrytan.



-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar