måndag 20 maj 2019

Tortillas med friterade vannameiräkor, sallad och guacamole

Igår såg vi sista Game of thrones tillsammans på jobbet efter lite pizzaafton. Tomheten när en serie tar slut, är påtaglig. Vaknade inatt av att jag drömt att jag är försenad till jobbet. Jag försöker ringa kollegor med har inga telefonnummer i mobilen. Sätter mig i bilen och den har inga bromsar. Stressad? Jag?

Nå, över till maten. Jag blev ju väldigt förtjust i de friterade räkorna jag gjorde för ett tag sedan. Här kommer de serverade i mjuka tortillabröd med sallad och guacamole. Mums!


Tortillas med friterade vannameiräkor, sallad och guacamole


friterade räkor (se recept nedan)
mjuka tortillabröd
guacamole
sallad
gurka
tomat
salladslök
paprika
sriracha eller tacosås
vitlökssås

1. Fritera räkorna enligt recept nedan.

2. Servera på dirren med tillbehören.

Friterade vannameiräkor:
vannameiräkor, råa
1 dl vetemjöl
2 ägg
2 dl Panko, asiatiskt ströbröd
5 dl-1 liter rapsolja att fritera i

1. Tina och skala räkorna. Lägg mjöl, uppvispat ägg och ströbröd i varsin skål. Vänd varje räka först i mjöl, sedan i ägg och sist i ströbröd. Använd gärna en nypa, så går det lätt. Lägg räkorna på en bricka.

2. Häll 5 cm rapsolja i en kastrull. Värm till cirka 180 grader. Passa oljan hela tiden. Om du lägger i en bit vitt bröd som får fin färg efter cirka 30 sekunder så är oljan lagom het.

3. Lägg försiktigt i fyra räkor år gången och fritera i oljan tills de fått fin färg, ca 2-3 minuter. Fiska upp dem och lägg över på en tallrik med hushållspapper att rinna av på (frityroljan kan silas av och användas igen). Servera på dirren!


-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Vi såg också sista avsnittet igår.
    Maten ser så god ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är det tomt... Tack! Ha en fin dag, Katarina!

      Radera