lördag 2 november 2019

Yakiniku

Min kollega och tillika nemesis Adam tipsade om det bästa receptet på yakiniku han testat. Så det var ju bara till att prova. Jag hoppades att det här inte var en del av den pågående vendettan... Och det var det inte! Puh! BÄSTA YAKINIKUN, jag lovar! Man kan aldrig så noga veta efter att jag tapetserade hans arbetsplats med bilder på katter. Han går nu under namnet The Catman på jobbet. Åtminstone i min värld.

Receptet är tjyvat från Anders Leven och ng.se med en liiiten förändring, mest för att familjen är inte alltför förtjusta i sesamolja. Här kommer mitt recept.


Yakiniku

4 portioner

600 g tunt skivad entrecôte
5 msk soja (japansk mörk)
4 msk socker
4 msk purjolök, finskuren
1 msk vitlök, pressad
1 msk rostade sesamfrön
0,5 msk färsk ingefära
0,5 päron
0,5 krm svartpeppar
0,5 msk sesamolja
rapsolja att steka i

1. Riv ingefäran och det halva päronet. Blanda alla ingredienser. Låt köttet marinera i minst 30 minuter.

2. Stek köttet hastigt i rapsoljan och servera med marinaden som sås. Servera gärna jasminris till.


-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: