söndag 11 oktober 2020

Pasta med svart vitlök

Hej. Jag lever. Det har varit VÄLDIGT mycket på jobbet nu och sömnen har legat i snitt på 5-6 timmar per natt i ett par veckor, så bloggen har fått vila. Sen har de gjort om bloggsystemet också. Till det sämre. Det tar hundra gånger längre att förbereda ett inlägg och är mer kompicerat. Jag bloggar när andan faller på helt enkelt. Hoppas ni har överseende med det och kikar in nån gång då och då. Idag bjuder jag på ett suuupernajs recept och lite tips på saker jag köpt.

Jag fick svart vitlök av min svåger Nicke. Han har gjort den själv i sin riskokare enligt konstens alla regler. Och jag kan tala om att svart vitlök är nåt helt annat än vitlök. Den är fermenterad och får en helt annan smak. Av några av dem gjorde jag den här. Maj. Gadd. Så gott! Det godaste jag ätit i skrivande stund på mycket länge.

Recept från ljuvliganina.com. Har gjort om det lite, så här kommer min version.


Pasta med svart vitlök

2 banan schalottenlökar
200 g bacon
2 dl svamp av valfri sort
4 svarta vitlöksklyftor
2 vitlöksklyftor
1 kruka basilika
2 dl grädde
3 dl riven parmesanost
svartpeppar
pasta

1. Finhacka löken och klipp sönder baconet med en sax direkt ner i stekpannan och fräs.

2. Mosa de svarta vitlöksklyftorna med lite vatten eller riv dem på ett rivjärn och stoppa i baconfräset.

3. Tillsätt pressad vitlök, basilika (spara lite till dekoration), svartpeppar och grädde.

4. Låt puttra några minuter, smaka av med salt och peppar och tillsätt riven parmesanost.

5. Blanda ihop detta med valfri kokt pasta. Riv parmesan på pastan och avsluta med att garnera med basilikablad.



Fina förvaringspåsar med ziplock som jag hittade på Dollar store efter ett tips från min kollega Lotta. Finns i tre olika storlekar. Trevligt att ha även att stoppa nåt gott i och ge bort i present när man blir bortbjuden.


Lite cocktailpinnar, också från Dollar store. Längtar tills butiken slpr upp i Skellefteå. De har riktigt fina grejer till riktigt bra priser. Köpte även lite servetter och annat krafs.

Och så underlägg och glasmarkörer från Coop till sommarens tillställningar. Den sommar som just nu känns vääääldigt långt borta. Men grejerna går ju som tur är att spara.


-Mama Skogly ♥

4 kommentarer:

  1. Så gott! Spännande med svart vitlök, aldrig smakat. Ha det bra och blogga när du har tid och ork. Kram!

    SvaraRadera
  2. Svart vitlök har jag testat en gång och jaga så goda. Måste kolla in hur man gör dem själva, låter ju spännande.
    Kram Kajsa
    Http://www.bland-kastruller-och-vinglas.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar ett tag för dem att bli klara förstår jag. Kram!

      Radera