söndag 11 december 2022

Laxpasta med svartkål

Jag fick svartkål av våra grannar, Hasslows. Carin tipsade mig om den här rätten som Anette och jag mumsade på. Har ändrat lite i Jennie Walldéns recept. Här kommer min variant. Jättegott och klart på kort tid!


Laxpasta med svartkål

4 port

400 gr Barilla al bronzo Fusilloni (samt 1,5 dl pastavatten)
15 cm purjolök, skivad
10-12 svartkålsblad, i 3 cm bitar 
150 gr kallrökt lax, skuren i munsstora bitar 
3 dl vispgrädde 
1 grönsaksbuljongtärning
chili flakes
citronzest
1,5 dl riven västerbottensost
1 dl riven parmesanost
en klick smör att steka i
salt & svartpeppar

Koka fusilloni 9 min i saltat vatten. Spara 1,5 dl av pastavattnet och häll av resten. 
Stek purjon i en stor stekpanna tills mjuk. Lägg i svartkål och låt steka i 1 minut. Häll på grädde i med buljongtärning, låt koka upp. Smaka av med chili flakes och peppar.
  Häll avrunnen pasta, 1,5 dl pastavatten samt lax i pannan med såsen. Låt såsen puttra in i pastan under omrörning i 2 minuter. I med osten och rör om tills den smält. Riv över lite citronzest och smaka av med ev mer peppar och salt. Servera genast!



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: