lördag 19 juni 2010

LCHF pizzabotten

Har hittat detta recept på flera lchf-bloggar, men dubblade satsen eftersom jag gärna vill få mat över så man kan ha till lunch dagen efter, eller till att frysa in. Med detta recept blev pizzan ungefär storleken av en tallrik.


2 ägg
4 msk olja
2 msk grädde
salt
vitlökspulver
pizzakrydda
3 msk fiberhusk (finns på Ica Maxi på glutenhyllan)


Vispa ägg och salt, vispa i olja och grädde. Blanda i kryddorna, fiberhusk, bakpulver och låt svälla 5-10min. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper genom att använda fingrarna. Skölj dem i kallt vatten innan.
Grädda i ca 10min i 225 grader.
Ta ut ur ugnen.

Sen lägger man på det man vill ha. Jag gjorde två pizzor och på den ena hade jag tomatsås, färdig köttfärssås, paprika, gul lök, räkor, oliver, champinjoner, fetaost, mozzarella och riven ost. På den andra hade jag samma, men jag bytte ut köttfärssåsen mot strimlad skinka.


Har ni inte provat fetaost på pizza så måste ni göra det!

In i ugnen tills den ser färdig ut. Smaskelismaskens!

2 kommentarer: