torsdag 26 augusti 2010

Grillad entrecote med rotfruktspytt, palsternackspuré med kavringströssel och kantarellsås

Tillbehören kommer från ett recpet från TV-programmet Halv 8 hos mig, men Matplatsen hade gjort om det så jag testade hennes recept. Har dock gjort om såsreceptet lite. I originalreceptet är det stekt oxfilé som serveras till.


Grillad entrecote

Marinera köttet i
soja
kött och grillkrydda
balsamvinäger
svart vinbärsgelé
peppar

Grilla köttet.


Rotfruktspytt

3 st stora morötter
1 st kålrot
1 st rotselleri
1 st gul lök
3 st potatis

Skala grönsakerna; morötter, lök, kålrot och rotselleri samt potatis, och skär i små tärningar. Stek detta i stekpanna tills de fått fin färg och är klara. Salta.


Palsternackspuré med kavringströssel

1 st stor palsternacka
50 g smör
1/2 dl grädde
salt

kavring

Smula sönder kavringen och torrosta i stekpanna. Rör hela tiden och se till så det inte bränns. Lägg åt sidan till serveringen.

Skala palsternackan och koka i femton minuter. Låt rinna av och mixa sedan med stavmixer tillsammans med smör och grädde. Smaka av med salt.


Kantarellsås

ca 300 g kantareller
0.5 st gul lök
100 g smör
2 dl vatten
0.5 dl kalvfond
1 msk balsamvinäger
3 dl grädde
1 msk tryffelolja
fransk senap
svart vinbärsgelé
ljus redning

Smält smöret i en kastrull. Lägg i kantarellerna och hackad gul lök. Häll på 2 dl vatten. Koka upp. Tillsätt 1/2 dl kalvfond och 1 msk balsamvinäger. Häll grädden i såsen. Koka upp och smaksätt med salt & peppar, fransk senap och svart vinbärsgelé. Tillsätt tryffeloljan och red av såsen till önskad konsistens.


Servera med svart vinbärsgelé.

Cicci har sagt till mig att hon tycker att jag ska börja skriva lite mer om recepten, hur jag tycker att det smakar mm. Så det ska jag försöka mig på faktiskt.

Vad har jag då att säga om detta recept? Tyvärr hade jag ont i magen när vi åt det här, så jag tror bestämt att jag skulle ha tyckt det var ännu godare om jag fått må bra. Palsternackspurén var sagolikt god och det var vi alla överens om. Nästa gång skippar jag nog tryffeloljan i såsen eftersom jag tycker att den tar för mycket smak, och jag vet inte riktigt om jag är så förtjust i tryffelolja. Men ni ska absolut prova detta recept. I dare ya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar