torsdag 23 september 2010

Blomkålssoppa med baconströssel och bacon- ostflarn

Så här är det. Blomkålssoppa är gott. Det låter inte gott, jag vet. Men det ÄR gott. Oväntat gott. Tycker dock mitt förra recept (se under etiketten "Soppa") var snäppet godare. Ostflarnet till var en höjdare, så testa gärna det till vilken soppa som helst. Eller kanske som tilltugg till drinken.


Blomkålssoppa;

2 port

1/2 blomkål
1&2 gul lök
1 riven vitlöksklyfta
2 knivsuddar sambal
1 dl grädde
2 msk mjukost
2/3 hönsbuljongtärning
1/2 grönsaksbuljongtärning
svartpeppar

Skär blomkål i bitar. Hacka löken och riv vitlöken. Koka allt i vatten som täcker ca 10 minuter. Häll av nästan allt vatten. I med grädde, sambal och buljong. Mixa. I med mjukost, mixa igen. Smaka av med peppar.


Bacon- och ostflarn


2 knaperstekta baconskivor
1 dl riven ost, gärna västerbottenost
2 msk creme fraiche
lite klippt färsk timjan
örtkrydda

Stek baconet och riv ost. Blanda bacon och ost med creme fraiche och klipp ner timjan. Klicka ut 4 kluttar på bakplåtspapper. Pudra över örtkrydda. Jag tog Trocomare. In i ugnen på 225 grader ca 10 minuter.

Ikväll blir det att slå igång grillen och även att testa ett nytt tillbehör. Recept kommer senare i helgen.

Trevlig helg allihopa.

1 kommentar:

  1. Jag älskar blomkål, dessvärre är jag ensam om det här hemma, men den här soppan måste jag bara prova :)

    SvaraRadera