onsdag 27 oktober 2010

Snabblagad fiskgratäng med mandelmos

Förra veckan fick jag finfina torskfiléer från Norge av svärmor så de tog jag fram och tinade igår. Sen hade jag kvar en ostbit och syltlök från plockmaten i fredags samt mandelpotatis vi fått av Robert för ett tag sen. Potatismos som man gör själv är ju så mycket godare än pulvermos. Det går inte ens jämföra på samma dag. Och det är ju inte alls svårt att göra heller. Vad ska jag säga om resultatet då? Jag hoppade över moset och åt utan eftersom jag skippar kolisarna, minsta sonen åt upp allt i ett nafs, Mellankillen gjorde tummen upp och äldsta sonen slickade tallriken. Sen kom maken hem från jobbet och sa "Det här var skit...GOTT!". Då är det väl godkänt?


Gratäng;
2 torskfiléblock
100 g Flöde pikantost
citron
1 msk Knorr fiskkrydda
3 dl grädde
ev syltlök

Mandelmos;
valfri mängd potatis
en skvätt grädde
en klick smör
salt och peppar

Tina torskblocken så att de går att skära i skivor. Det är lättare att skära när de inte är helt tinade. Lägg i ugnsfast form och salt och peppra. Koka ihop grädde, ost, kryddan och citronsaft. Slå över firren. In i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Ta ut den och skiva över ost. In i ugnen igen i ca 10 minuter. Servera med t ex mandelmos och strö över syltlök.

Koka under tiden den skalade potatisen i saltat vatten, tills den är mjuk. Mosa den och häll i grädde, en klick smör och smaka av med salt och peppar.












-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar