måndag 6 juni 2011

Ooey gooey brownies

Oj, oj. Där var det nära att bloggen gick i graven. Fixade ett nytt google account igår eftersom jag har problem att kommenter på vissa bloggar. Det skulle jag aldrig ha gjort. Helt plötsligt kom jag inte åt bloggen. Det stod att jag inte har någon nämligen. Det här har retat mig hela gårdagen, men idag testade jag att logga in på min mans dator och då går det! Det är alltså nåt vajsing med min dator...

Hur som haver. Helgen har spenderats med min syster och hennes familj. Vi har varit på dop och vi har ätit gott. I fredag blev det en wook och i lördags blev det ju plocktallriken. Igår kom Martin och Annika från Falun och hälsade på. Vi åt en grillrulle och till efterrätt blev det brownies som min systerdotter bakat åt mig. Receptet är från kalasgott och den är härligt chokladig och god.

Idag firar vi nationáldagen med en picknick på Rovön. Hur firar ni?


Botten:
120g smör
120g mörk choklad
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 krm salt
100g hackad mjölkchoklad

150g grovt hackade marshmallows

1 burk Dulce de Leche, alltså en burk kondenserad mjölk som kokas på svag värme i 3-4 timmar. Fyll på då och då med vatten i kastrullen, burken skall vara täckt under hela kokningen, annars kan det låta POFF och man får torka kolasås från kökstaket.

Chokladtryffeltäcke:
125g hackad mjölkchoklad
125g hackad mörk choklad
1,5 dl vispgrädde

Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad. Rör i sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och blanda så att smeten blir jämn och fin. Bred ut smeten över en smord mindre plåt, ca 20×30cm. Grädda brownien i mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 min. Tag ut kakan ur ugnen och strö över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret precis smälta, de ska inte ta färg. Bred över dulce de leche över marshmallow lagret. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över dulce de leche-lagret. Låt stelna och skär i lagom stora bitar.












-Mama Skogly ♥

1 kommentar:

  1. Alltid lika läskigt när det är datorklödd...inget kul alls.
    Däremot ser det inte ut att ha varit mindre kul med den där kakan, jisses vad gott det låter.

    SvaraRadera