onsdag 28 september 2011

LCHF frökex

Har länge funderat på att göra frökex, så i helgen gjorde jag slag i saken. Mums, så gott med massor med smör och ost på.


2 dl linfrön
1,5 dl sesamfrön
1 dl pumpafrön
1 dl solroskärnor
ca 4 dl vatten
salt

Rosta solroskärnorna. Häll alla frön i en bunke. Täck fröna med vatten och låt stå i kylen i minst sex timmar, gärna över natten.Då sugs vätskan upp. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en plåt. Strö över lite salt. Skär försiktigt skåror i den storlek du vill ha på kexen. Grädda i ugnen på 125°c i en timme. Sänk sedan värmen till 100°c och grädda ännu en timme. Öppna ugnsluckan varje kvart för att släppa ut fukten. Stäng av ugnen, låt plåten stå kvar i ugnen och ha ugnsluckan öppen lite grann och låt stå där tills ugnen svalnat. Bryt i bitar och förvara i en förslutningsbar burk. Kexen är väldigt spräda, så låt gärna smöret bli rumstempererat innan du brer. PÅ med ost. Herre guuuud så gott!

-Mama Skogly ♥

1 kommentar:

  1. Men alltså nu undrar ju jag om detta verkligen smakar gott?
    Växer det bara inte i munnen, torrt undrar jag?
    Jag är nog en obotlig vitbrödsälskare så det kanske är därför jag blir skeptisk!
    Men solrosfrön är ju gott i alla fall!

    SvaraRadera