tisdag 27 september 2011

Pimpade blomkålsplättar med räkor och rom

Mårtenssons bloggade om något liknande för ett tag sedan. Receptet är ur "LCHF för kvinnor", men jag pimpade upp det lite och serverade det som förrätt. Själva plättarna passar bra som tillbehör till kött eller fisk, annars. Tyckte att det lätt fastnade i stekpannan och de var svåra att vända, men jag misstänker att min teflonpanna håller på att tappa stinget... Sen verkar det som om fiberhusk är på väg att bli utbytt mot psyllium i affärerna, så jag tog det istället. (Fanns bland glutenvarorna) Behöver jag säga att detta blev superdupersmarrigt?


5 dl blomkålsmos, (kokt i grönsaksbuljong, avhälld, mixad med grädde, saltad och pepprad)
2 st ägg
1 msk fiberhusk el psyllium
100 g smakrik ost (jag tog naturligtvis västerbottenost)
smör att steka i

Garnering:
creme fraiche
rom
dill
citron
rödlök
räkor

Blanda blomkålsmoset med ägg och fiberhusk i en bunke. Riv osten och blanda med övriga ingredienser. Klicka ut smeten i en stekpanna med smör och platta till så det blir små plättar. Stek på medelhög värme och vänd när de är gyllengula. Servera med creme fraiche, rom, dill, citron och rödlök.

-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar