söndag 6 november 2011

Vegetarisk bakogryta

Ikväll boooorde jag baka för det är jag som har arbetslagsfikat på torsdag. Hmmm. Vi får se om jag ids. Snart är det dags att börja fylla frysen med godsaker inför julen också... Det är ju alltid bra att ha till hands när man får främmande om inte annat.

I lördags åt vi bakokryddad köttfärsröra. som jag tidigare bloggat om. Vi bjöd Anette och Robert på middag och eftersom Anette inte äter kött så gjorde vi den vegetariska varianten åt henne. Jag tjyvsmakade och tyckte den var god. Bakokrydda finns att köpa på nätet, så det är bara att googla om ni vill handla.


3 dl färdigkokta kikärtor
0,5 kg morötter
0,5 kg rödlök
300 g smör
2 msk tomatpuré
3 tsk bakokrydda
1 tsk salt
1 dl vatten. Späd eventuellt med mer.

Hacka löken, skär morötterna i skivor och bryn dem i smör. I med övriga ingredienser. Koka på låg värme i 3 timmar. Det är viktigt med den långa koktiden för att kryddans arom ska komma fram. Servera t ex med ris, banan, tortillabröd, isbergssallad, creme fracihe med vitlök, sambal och fransk senap i, gurka, tomat, melon mm.




-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar