onsdag 14 december 2011

Stekt ris med kyckling

Gårdagens middag kommer här. Riktigt smarrig. Igår hann jag med att både helghandla och köpa julgran. En sak mindre att hinna med innan den 24:e. Idag jobbar jag på föräldrakooperativet och ska julpyssla med alla barn. Det blir najs. Hoppas de laddat kaffekannan. Ja, de känner ju mig, så det har de nog.


2 port

2 kycklingfiléer
2 rivna vitlöksklyftor
1/4 gul lök
1/4 röd chili
2 port kokt jasminris
lite drygt 1 msk fisksås
1 ägg
koriander
lime eller citron

Koka riset. Skär kyklcingen i mindre bitar. Hacka löken, chilin och riv vitlöken. Fräs löken och chilin snabbt i het olja, sedan i med kycklingen. Stek den så den är genomstekt. I med riset och fisksåsen. Stek en stund. Dra åt sidan och knäck i ägget. Rör om tills det stelnat. Krydda med färsk koriander. Lägg upp på tallrikar, toppa med mer koriander samt limeskivor som man får pressa över. (Jag hade citron eftersom jag gjorde en Erika, dvs jag trodde att jag hade lime, men nähe då.)




-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar