söndag 22 januari 2012

Potatistorn

Jaha, här har vi magsjukefestival igen. Skoj. Hade jätteont i magen igår kväll så jag tog fram en hink för säkerhets skull. Det blev Max som använde den istället. 7 gånger kräktes han mellan halv 2 och 7 imorse. Nu verkar magontet ha gått över för mig, peppar, peppar. Men Max är spak, stackaren. Pappa Daniel har haft feber, ont i kroppen och ont i magen i helgen. Skrutt är det. Men nu hoppas jag vi ska krya på oss.

Fredagens middag kommer här. Det här receptet hittade jag på tasteline men som vanligt gjorde jag om det lite. Det var väldigt gott, måste jag säga. Till det åt vi fläskfilé, rödvinssås och sallad.


4 port

700 g kokt potatis
100 g västerbottensost eller annan lagrad ost
citronsaft
persilja
1 vitlöksklyfta
salt
peppar
ströbröd
olja

Koka gärna potatisen till potatistornen dagen innan.

Skala och riv den kokta potatisen och osten i en bunke. Salta och peppra, i med lite citronsaft, persilja och riven vitlök. Se till att blanda ordentligt. Forma blandningen till 8 små torn med hjälp av en liten metallform, en så kallad utstickare, eller rulla den till en fast korv med hjälp av smörpapper och skär sedan i bitar med vass kniv. Vänd ovan- och undersidan på potatistornen i ströbröd och stek i lite matfett i panna tills de fått fin färg. Hit kan de föreberedas. Inför serveringen: Värm potatisen i 150 grader varm ugn cirka 15 minuter.








-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Men så gott! Det här receptet sparar jag! Gillar potatis och gillar vb-ost. :)

    Krya på er´.

    SvaraRadera
  2. Vilka snygga och goda potatispuckar. Den idéen tar vi!
    Krya på dig och familjen, magsjuka är en styggelse...

    SvaraRadera