tisdag 17 april 2012

Cheeseballsgratäng

Själv har jag dragit ner på kolhydraterna nu, men jag har ju en hel bunt med recept att dela med mig av, bl a detta. Jag hittade det inne hos Växelhäxan och tyckte det lät heltokigt, men blev så nyfiken att jag var tvungen att testa. Helt okej blev det, men man måste gilla cheeseballs för att uppskatta denna. Vi åt ris och en sallad till. Crazy, va?


ca 4 pers

500 g fläskfile
1 påse cheeseballs (den stora)
6 färska champinjoner
100 g riven ost

Gratängsås:
4 msk mjöl
4 msk smör
7 dl mjölk
1½ dl creme fraiche med vitlök

Skiva filen och stek i stekpannan med en klick smör så att dom få lite färg. Skiva och bryn även champinjonerna.

Gratängsåsen:
Smält smöret och rör i mjölet. Tillsätt mjölken och creme fraiche och låt koka ihop Smörj en gratängform, sen lägger du i ett lager med filé, häll på halva påsen med cheeseballs och sen gratängsås på det, sen filé, resten av cheesballsen och så såsen som är kvar. Toppa med riven ost.
Täck formen med folie och ställ in i ugnen på 200 grader i 45 minuter. Ta bort folien efter halva tiden och mosa ner bollarna så de hamnar under gratängsåsen.




-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig smakat cheeseballs så jag vet inte hur de smakar. Verkar intressant i alla fall. Ska leta och se om jag kan hitta i affären och smaka. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja man blev ju lite nyfiken när man såg detta recept! jag funderade lite på om det skulle funka men det gjorde det ju faktist ( om man tycker om cheezeballs alltså). Kul att du testade.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera