måndag 21 maj 2012

Ingefärslax med melonsallad

Det här är Leilas recept. Det ska egentligen vara laxfilé med jag köpte en kotlett istället och det funkade det med. Den marinerade jag i soja, ingefära och vitlök och stekte den i smör. Sen vill jag föra ett tips jag fått av Lana, vidare. Hackad, fryst chili. Finns i frysdisken bredvid kryddorna. Like it a lot.


6 port

900g färsk lax i hel bit (med skinnet kvar)
3 msk japansk soja
1 tumstor bitingefära
3-4 vitlöksklyftor
olivolja

1. Sätt ugnen på 200 grader varmluft.

2. Lägg laxbiten med skinnsidan nedåt på ett fat.

3. Krydda laxen med lite svartpeppar rån kvarn.

4. Ringla över sojan och klappa in finriven vitlök och ingefära i laxen.

5. Sätt en stektermometer i fiskbiten och sätt in den i ugnen.

6. Ta ut laxen vid 54 grader, kärntemperatur

Melonsallad :

1 st stor färsk vattenmelon
1 st stor gurka
3 st mogna avokado
1 knippe koriander
0.5 st jalepeno chili (eller röd spansk peppar)
olivolja
svartpeppar från kvarn
flingsalt

1. Skala och skär vattenmelonen, gurkan och avokadon i tärningar och lägg varva bitarna på ett fat med korianderblad och finhackad chili.

2. Dressa med lite olivolja och pressa över lite limesaft.

3. Krydda med svartpeppar och flingsalt precis innan servering.



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Men gud vad mumsigt! det här måste jag bara laga! :) Tack, tack för receptet! Lax är ju så gott!
    Ha en toppen måndag!
    kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Lax är ju bara så gott. Ser supersmarrigt ut.

    SvaraRadera